Högtflygande storsponsorer och folkrace

Till att börja med. Underbart med en seger i premiären och det efter en stabil insats där AIK manövreras ut på ett magnifikt sätt inför ett välfyllt Råsunda. Nu är ju jag till och från lite mer av det bittra slaget varpå jag tänkte förlusta mig i något helt annat nu....

Hoppet tändes när det ryktades om en rejäl storsponsor. Bilder och stora visioner målades upp där sponsorn också köpte arenanamnet och pumpade in miljoner i Kalmar FF; stora nyförvärv köptes in; laget flög första klass i ett eget plan i föreningens färger till träningsmatcher mot superettanlag som Mjällby, Falkenberg och Öster och tröjorna var långt mer snyggare än vanligt. Det var SAS som var sponsorn det ryktades om.
 
Nu blev ju också SAS en av sponsorerna, men knappast så stor och fantastisk som vi hoppats på. Med andra ord kommer vi få fortsätta dras med kanske Allsvenskans fulaste matchställ sett enbart till designen. Personligen tycker jag att det rimligtvis borde gå att göra något bättre även med fler sponsorer än bara en stor mitt på bröstet. Är det för mycket begärt om det läggs ner lite kraft på att få logotyperna att i all fall smälta in bra tillsammans med föreningens färger och påså vis skapa en aningens stilrenare tröja?! Elfsborg har med, får man förmoda, en liten ansträngning lyckats få till en något mer diskret framtoning på reklamen. Detta genom att fördela ut olika sponsorer över ett antal tröjor. Se exempel
här.

Årets tryck och tröja blev ungefär, ganska, precist så exakt hemsk som tidigare års dito. En blå blaffa mitt på magen, lite vitt plotter, mer vitt plotter och så lite vitt plotter med inslag av rött och blått. Och så lite vitt plotter. Tro tusan det att Kalmar har lägst omsättning i allsvenskan. Vem skulle vilja skylta med sitt företagsnamn på den här vandrande reklampelaren som mest ser ut som en  fågelskrämma eller Cole Trickles racingoverall i det superfantastiska mästerverket Days of Thunder. Som egen företagare skulle i vart fall inte jag vilja lägga pengar på att förknippas med något så otroligt osmakligt. Årets Kalmar FF-tröja ser mer ut som ett väderstrecks...

Själv tycker jag nog att ledningen för KFF borde ta sig en funderare på om vi vill se ut så här:



...eller så här...



För i mitt tycke kan vi forstätta vara den uppkäftiga kusinen från landet med skinn på näsan, som inte är rädd för att säga vad vi tycker och tänker även om vi skaffar oss en snyggare tröja. För bara för att vi är just kusinen från landet behöver vi inte se ut som en kasse med älgknän; ha för stor prilla under läppen; nedhasade, illasittande jeans; gratis-t-shirt och svår pizzafetma. Det är just det som dessa tryck i nuvarande form symboliserar för mig. Se exempel nedan.


Kommentarer
Postat av: Mårten

Jättelångt inlägg, orkade inte riktigt läsa det. Ville bara säga att jag ville spy när jag såg Elfsborgs dräkter.

2007-04-09 @ 23:19:21
Postat av: Caniggia

...men det är ju för att de är kissgula. Det är själva lösningen på problemet jag är ute efter. 1000 logotyper på en och samma tröja.

2007-04-09 @ 23:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback