28,8-modem

Jag vet att jag snöat in på Family Guy, men är det så konsigt. Sprang på ett klipp som påminde mig om den gamla goda tiden när man satt och klämde på ett 28,8-modem och väntade på att den där bilden som man så ypperligt gärna ville se skulle ladda klart...

Psssscchhkrrrsshhooooiiiiiiikadengkadengkadeng


KFF-HBK

Matchen mot Halmstad kändes lite som en kopia av matchen mot BP. Hyfsat spel i första halvlek utan att egentligen komma till någon vettig chans. KFF förde då spelet medan HBK slog långt. I andra halvlek var rollerna omvända.
 
Det känns ändå som att det finns något där. Om laget bara sätter en eller annan boll när de har spelet i början av matcherna så kommer de kunna spela mer avslappnat i andra halvlek och i fortsättningen. Det verkar som att det förnärvarande är en aningens krampaktigt. Speciellt från Rydströms sida. Är han tagen av den senaste tidens uppmärksamhet i media?! Näää...

Dessvärre verkar försvaret dessutom inte vara det där vanliga -- gjort av granit. Så här långt i allsvenskan har det varit alldeles för darrigt. Men jag tror ändå att det kommer. Det lossnar. Nångång.

Royal Leauge-plats är ett vettigt mål...

Marknadsföring och "Vad är Google?"

I dagens Barometern säger den marknadsansvarige på Kalmar FF: Staffan Roth, att han vet inte vad Google är och att han inte känner inte till möjligheten att marknadsföra sig via internet. Minst sagt skrämmande. Med tanke på vilken frammarsch KFF är på både sportsligt och massmedialt vore det ju ett guldläge för föreningen om det på posten som marknadsansvarig satt en kompetent person som visste att utnyttja situationen och smida medans järnet är varmt. Det kanske finns en anledning till varför ungarna i exempelvis Smedby springer runt i Bajen- och Djurgårdströjor istället för att supporta Kalmar FF, vilket kan tyckas vara det mest naturliga valet.

Nu står troligtvis inte supportrarnas tillströmmning och faller på om den marknadsansvarige har kännedom eller inte om internets största sökmotor, men det skulle förmodligen underlätta. Men handen på hjärtat. Ponera att du skulle vara en icke-KFF-fantast eller en monumental fotbollsanalfabet. Hur stor vetskap om Kalmar FF:s hemmamatcher skulle du då ha? Egentligen? För hur ofta skyltas det på stan om att FF spelar hemmamatch? Hur ofta kommer det flyers i brevlådan? Hur ofta hörs det på radion? Hur ofta syns helsidesannonser i tidningen att föreningen spelar match på Freddan? Kalmars alla studenter torde utgöra en ganska stor skara för potentiella fotbollsbesökare. Vad görs för att locka dem till matcherna? Nu kan det ju vara så att allt detta redan existerar i större eller mindre format, men då det gått mig fullständigt över huvudet kan herr Roth knappast göra ett fullgott jobb. Det kanske finns en anledning till varför Kalmar till skillnad mot sina allsvenska konkurrenter har sviktande publiksiffror. Knappast är det någon god strategi att ta förgivet att Kalmariterna ska komma till matcherna. Troligen finns det mängder av människor därut som skulle kunna ta FF till sitt hjärta om de bara hade kännedom om dess existens...

Under min studietid i Uppsala hade jag full koll på när och mot vilka Rospiggarna körde hemma på Orionparken. Rospiggarna alltså. Speedway. Vem bryr sig ärligt om Speedway? Likförbaskat hade jag koll. I dagsläget känns det som om Kalmar FF mycket väl är i behov av att slå Rospiggarna en signal... Speedway.

Men det är ju knappast Matsa från Söderköping eller Jonas från Hjo Kalmars röda bröder ska lägga sitt marknadsföringskrut på utan det är främst de där gluttarna uti i Smedby. Ett första steg kan ju vara att se över souvenirutbudet. För vilken frisk människa vill ikläda sig följande ytterst moderiktiga kreation:






Sällskapsspelens helvete

Att spela sällskapsspel med vissa kan vara ett rent helvete...


Höjden av idioti 2

Det var fest. Sådana brukar det vara ibland. Det här var en spritfest. Alltså lite mer sprit än fest. Det var 200 ungdomar från Nybro som hade samlats för att ha spritfest. På spritfesten ska några ha sett elvaåringar som fulla raglat omkring. Oväsen ska spritfestdeltagarna ha fört också. Riktigt illa. 200 stycken unga som super skallen av sig. Med andra ord är det cirkus 400 föräldrar som inte bryr sig. Att ungdomar super sig fulla gång efter annan må vara hänt. Men... 200? Samtidigt? I en liten by som Nybro?!
 
Levt rövare och gjort rackartyg har dock ungdomar gjort i alla tider alltid och jämt. I dagens samhälle, till skillnad mot förr, då unga ertappas med att bete sig som svin händer det i princip ingenting. Nada. Nichts. Vad vissa smått driftiga föräldrar i fallet Nybro gjort var att ringa skolchefen tidigt på lördagsförmiddagen och varit upprörda. Va? Va? En gång till? Va...  ? VA?! Vad vissa smått driftiga föräldrar i fallet Nybro gjort var att ringa skolchefen tidigt på lördagsförmiddagen och varit upprörda. Ärligt?! Vad är det med dagens föräldrar? Att ta ansvar för sina barns handlingar är väl något som varje normal person rimligtvis borde göra, eller? Men jag antar att man inte kan kräva speciellt mycket av människor som alltmer hellre fördjupar sig i Desperate Housewifes, Top model och American Idol istället för att föregå med gott exempel framför sina WoW-spelande snorisar. Nybros skolchef förmulerade sig väl då han tvingades ställas tillsvars: "Att växa upp handlar om att utmana den äldre generationen. Våra ungdomar bara tigger om att vi ska sätta gränser så de vet vad som gäller, men föräldrarna verkar inte kunna snappa upp det."  Mest troligt på grund av sin egen självupptagenhet...

För mer bitterhet i ämnet se
länk.

Höjden av idioti 1

Klippet nedan kan visa på höjden av idioti.



"Höjden av" förresten. Vem säger så nuförtiden egentligen?! Låter riktigt föråldrat...


Jäj-står

Ärligt talat. Reklam gjord av svenskar i Sverige FÖR svenskar i Sverige, med en svensk låt -- visserligen på engelska, men det är knappast till någon fördel -- som är producerad i Sverige av svenska fjortisar. Ok. Smörjan må förvisso vara inspelad i utlandet, men hela JC:s reklam är i mina ögon ett enda stort skämt med engelska talad av en fjortonåring som precis slutat med blöjor. 

"jäj-står, joskalltschöör, baj jise"

Hur enda in i hela helsike kan det gå bättre att sälja en produkt med engelska i ett land där huvuddelen av befolkningen talar svenska? Tror vi oss vara så förbannat bra på engelska att vi hellre gör reklam och mer därtill på detta språk än på vårt eget modersmål?! Kan det vara därför vi sitter här med en massa pajasreklamer och TV-program som Let's dance, TV4 crime, Cold case Sverige och Floorfiller? Finns det ingen som reagerar på att det låter töntigt, mesigt eller fjantigt. Nej, vänta! Fräsigt, fräckt och käckt låter det! TV4 Crime. Uj, vad fräsigt!

Tror inte det beror på något annat än att kontakten med det svenska språket fullständigt håller på att tappas och endast intas via topplektyr som Klick, Hänt extra och (S)expressen. Alldeles för få fördjupar och förlustar sig i det svenska språket och använder det på det sätt det förtjänar. Avslutar med en Bergliner som snuddar ämnet.

image5

Skapelsemyt

Tittade som hastigast på ett avsnitt av Family Guy och sprang då på den kanske mest troliga skapelsemyten någon hittills lyckats uppbringa.


Den engelska bedrövligheten

Lagen till semifinalerna i Champions Leauge är klara. Tre lag blev tyvärr engelska. Som ni kanske känner till är jag inget vidare fan av engelsk fotboll, engelsmän i gemen, england, den engelska drottningen, engelsk mat eller engelska nakenkockar. Således är det med viss bitterhet jag nu i fortsättningen kommer följa spektaklet.

John Arne Riise sa en intressant sak efter matchen igår: "Det är världens bästa och tuffaste liga, och det bevisas ju av att det är minst ett engelskt lag i final igen. Tre lag i semifinal är fantastiskt." Han syftar då på den engelska ligan. Det smärtar mig att erkänna att han har rätt, men å andra sidan går det snudd på att ta som ett bevis för engelsk fotbolls bedrövlighet. För ärligt talat? Hur många spelare kommer från England i de där lagen. Paul Scholes? En halv med andra ord. Och hur många av dem tränas av en renrasig engelsman?! Ferguson må komma från de brittiska öarna, men om jag förstått det rätt så är det den där señoren som sitter bredvid som viskar till Ferguson hur han ska spela. Summan av kardemumman blir alltså att engelsk fotboll är skit, men den engelska ligan bäst. Ok?

Ställer vi samtidigt intresse och folkmängd i paritet med vad det engelska fotbollslandslaget åstadkommit så måste det vara kanske världens absolut sämsta landslag. Bedrövlighetskoefficienten måste ligga någonstans på säg 1,12; 2,32. Någonstans där.

Japaner, japaner, japaner...

Nedan följer ett av de kanske mest underhållande fotbollsmålen som gjorts. Minst.



Vill ni se fler mål av liknande kaliber ordinerar jag följande
länk.

Högtflygande storsponsorer och folkrace

Till att börja med. Underbart med en seger i premiären och det efter en stabil insats där AIK manövreras ut på ett magnifikt sätt inför ett välfyllt Råsunda. Nu är ju jag till och från lite mer av det bittra slaget varpå jag tänkte förlusta mig i något helt annat nu....

Hoppet tändes när det ryktades om en rejäl storsponsor. Bilder och stora visioner målades upp där sponsorn också köpte arenanamnet och pumpade in miljoner i Kalmar FF; stora nyförvärv köptes in; laget flög första klass i ett eget plan i föreningens färger till träningsmatcher mot superettanlag som Mjällby, Falkenberg och Öster och tröjorna var långt mer snyggare än vanligt. Det var SAS som var sponsorn det ryktades om.
 
Nu blev ju också SAS en av sponsorerna, men knappast så stor och fantastisk som vi hoppats på. Med andra ord kommer vi få fortsätta dras med kanske Allsvenskans fulaste matchställ sett enbart till designen. Personligen tycker jag att det rimligtvis borde gå att göra något bättre även med fler sponsorer än bara en stor mitt på bröstet. Är det för mycket begärt om det läggs ner lite kraft på att få logotyperna att i all fall smälta in bra tillsammans med föreningens färger och påså vis skapa en aningens stilrenare tröja?! Elfsborg har med, får man förmoda, en liten ansträngning lyckats få till en något mer diskret framtoning på reklamen. Detta genom att fördela ut olika sponsorer över ett antal tröjor. Se exempel
här.

Årets tryck och tröja blev ungefär, ganska, precist så exakt hemsk som tidigare års dito. En blå blaffa mitt på magen, lite vitt plotter, mer vitt plotter och så lite vitt plotter med inslag av rött och blått. Och så lite vitt plotter. Tro tusan det att Kalmar har lägst omsättning i allsvenskan. Vem skulle vilja skylta med sitt företagsnamn på den här vandrande reklampelaren som mest ser ut som en  fågelskrämma eller Cole Trickles racingoverall i det superfantastiska mästerverket Days of Thunder. Som egen företagare skulle i vart fall inte jag vilja lägga pengar på att förknippas med något så otroligt osmakligt. Årets Kalmar FF-tröja ser mer ut som ett väderstrecks...

Själv tycker jag nog att ledningen för KFF borde ta sig en funderare på om vi vill se ut så här:



...eller så här...



För i mitt tycke kan vi forstätta vara den uppkäftiga kusinen från landet med skinn på näsan, som inte är rädd för att säga vad vi tycker och tänker även om vi skaffar oss en snyggare tröja. För bara för att vi är just kusinen från landet behöver vi inte se ut som en kasse med älgknän; ha för stor prilla under läppen; nedhasade, illasittande jeans; gratis-t-shirt och svår pizzafetma. Det är just det som dessa tryck i nuvarande form symboliserar för mig. Se exempel nedan.


På väg mot folkligheten

Emilio Ingrosso ska ge ut en bok där han ger sin syn på saken när det gäller hans trassliga förhållande till Pernilla Wahlgren. Bland annat kommer han avslöja och delge oss smutskastande detaljer rörande Christina Scholin, Charlotte Perelli och fröken Wahlgren själv.  "Jag har i alla år framställts som 'The bad guy'. Jag är trött på den stämpeln."

Mm. Emilio efter att ha avslöjat snasket och låtit oss frossa i meningslösheter och ointressant familjesnusk om Who-the-fuck-gives-a-damn kommer du att bli folklig...

Och så var det Anders Svensson som sa "Det finns för många gnällspikar". Punkt.