Jäj-står

Ärligt talat. Reklam gjord av svenskar i Sverige FÖR svenskar i Sverige, med en svensk låt -- visserligen på engelska, men det är knappast till någon fördel -- som är producerad i Sverige av svenska fjortisar. Ok. Smörjan må förvisso vara inspelad i utlandet, men hela JC:s reklam är i mina ögon ett enda stort skämt med engelska talad av en fjortonåring som precis slutat med blöjor. 

"jäj-står, joskalltschöör, baj jise"

Hur enda in i hela helsike kan det gå bättre att sälja en produkt med engelska i ett land där huvuddelen av befolkningen talar svenska? Tror vi oss vara så förbannat bra på engelska att vi hellre gör reklam och mer därtill på detta språk än på vårt eget modersmål?! Kan det vara därför vi sitter här med en massa pajasreklamer och TV-program som Let's dance, TV4 crime, Cold case Sverige och Floorfiller? Finns det ingen som reagerar på att det låter töntigt, mesigt eller fjantigt. Nej, vänta! Fräsigt, fräckt och käckt låter det! TV4 Crime. Uj, vad fräsigt!

Tror inte det beror på något annat än att kontakten med det svenska språket fullständigt håller på att tappas och endast intas via topplektyr som Klick, Hänt extra och (S)expressen. Alldeles för få fördjupar och förlustar sig i det svenska språket och använder det på det sätt det förtjänar. Avslutar med en Bergliner som snuddar ämnet.

image5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback