Marknadsföring och "Vad är Google?"

I dagens Barometern säger den marknadsansvarige på Kalmar FF: Staffan Roth, att han vet inte vad Google är och att han inte känner inte till möjligheten att marknadsföra sig via internet. Minst sagt skrämmande. Med tanke på vilken frammarsch KFF är på både sportsligt och massmedialt vore det ju ett guldläge för föreningen om det på posten som marknadsansvarig satt en kompetent person som visste att utnyttja situationen och smida medans järnet är varmt. Det kanske finns en anledning till varför ungarna i exempelvis Smedby springer runt i Bajen- och Djurgårdströjor istället för att supporta Kalmar FF, vilket kan tyckas vara det mest naturliga valet.

Nu står troligtvis inte supportrarnas tillströmmning och faller på om den marknadsansvarige har kännedom eller inte om internets största sökmotor, men det skulle förmodligen underlätta. Men handen på hjärtat. Ponera att du skulle vara en icke-KFF-fantast eller en monumental fotbollsanalfabet. Hur stor vetskap om Kalmar FF:s hemmamatcher skulle du då ha? Egentligen? För hur ofta skyltas det på stan om att FF spelar hemmamatch? Hur ofta kommer det flyers i brevlådan? Hur ofta hörs det på radion? Hur ofta syns helsidesannonser i tidningen att föreningen spelar match på Freddan? Kalmars alla studenter torde utgöra en ganska stor skara för potentiella fotbollsbesökare. Vad görs för att locka dem till matcherna? Nu kan det ju vara så att allt detta redan existerar i större eller mindre format, men då det gått mig fullständigt över huvudet kan herr Roth knappast göra ett fullgott jobb. Det kanske finns en anledning till varför Kalmar till skillnad mot sina allsvenska konkurrenter har sviktande publiksiffror. Knappast är det någon god strategi att ta förgivet att Kalmariterna ska komma till matcherna. Troligen finns det mängder av människor därut som skulle kunna ta FF till sitt hjärta om de bara hade kännedom om dess existens...

Under min studietid i Uppsala hade jag full koll på när och mot vilka Rospiggarna körde hemma på Orionparken. Rospiggarna alltså. Speedway. Vem bryr sig ärligt om Speedway? Likförbaskat hade jag koll. I dagsläget känns det som om Kalmar FF mycket väl är i behov av att slå Rospiggarna en signal... Speedway.

Men det är ju knappast Matsa från Söderköping eller Jonas från Hjo Kalmars röda bröder ska lägga sitt marknadsföringskrut på utan det är främst de där gluttarna uti i Smedby. Ett första steg kan ju vara att se över souvenirutbudet. För vilken frisk människa vill ikläda sig följande ytterst moderiktiga kreation:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback