Bilservice

Ibland önskar jag att jag bodde i det gamla Östtyskland. Vad säger han? tänker ni. Vill han bo i ett kommunistland fullt av testosteronsvällda kulstöterskor med mer hår under armarna än Harald Hårfager hade på hjässan? Nja, säger jag väl då. Inte direkt. Kanske inte ens under pistolhot, men...

En vän till mig lämnade in sin bil på service häromdagen. När han hämtade ut den var han några tusenlappar fattigare. Hans bil rullade iväg fint. Den hade i och för sig rullat fint till verkstaden också. Det är just därför jag skulle vilja bo i det forna DDR. För att de hade billigare bilservice eller vad? undrar ni. Nej! Nästa vecka är det min tur att lämna in bilen på service. Antagligen måste fördelarknuten servas och så måste oljan bytas på kardankuggen. Sånt är dyrt. Äckligt dyrt. Nu är det bara så att min bil för närvarande rullar på bra. Den går fint på vägen och verkar trivas rent allmänt. Likförbaskat kommer jag bli tvungen att punga ut med åtskilliga tusen för att få den fixad. Jag ser det som fullständigt meningslöst och bortkastat. Här kommer jag med en frisk bil; lämnar in den; de pillar lite på någon skruv; tar ut en hutlös summa pengar och jag märker ingen skillnad mot innan. Meningslöst. Bortkastat.



Det är nu som DDR kommer in i bilden. Där kunde folk få en fullt fungerande bil för en billig penning, om än delvis gjord i papp, som sedan gick att reparera med vad som fanns till hands, kanske ett tuggummi. Alla hade samma bil, hur bra som helst. Alla borde ha en Trabant nu också.

Om så vore fallet skulle vi ju om inte annat slippa alla dessa nötter med peniskomplex som kör runt i bilar med 700 hästkrafter där effekten aldrig utnyttjas, så länge det körs lagligt. Vi skulle också bli av med alla dessa förbaskade avgaspyende Volvo 240:s och Saab 99:or som av någon jävla anledning alltid dyker upp på vägarna när det börjar lukta kobajs utanför rutorna.

Tänk då vad tryggt. Alla kör samma bil. Skulle bli bra mycket trevligare att tvingas åka till verkstaden då. Det handlar ju ändå bara om att ta sig från punkt A till punkt B...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback