Är du en lantis?

Tycker du om att gå i höga gummistövlar? Har du träskor och skinnväst? Är din mamma också din pappa? Är du kanske en lantis? Känner du dig som en lantis? Jag har en enkel metod på hur du lättast reder ut om du är en lantis eller inte. Du ska då också komma ihåg att du kan komma i från allra mörkaste Bjurträsk och ändå inte vara en lantis, även om det givetvis är så mycket svårare att undvika stämpeln med just den vistelseorten.

Några enkla knep för att undvika att bli kallad lantis är att se till att avstå inavel. Låt adeln syssla med sådant och koncentrera dig istället på att försöka lukta lite godare: tvätta dig gärna åtminstone en gång i veckan. Se samtidigt till att försöka hålla ned på alkoholintaget. Skulle detta trots allt vara något väl tilltaget, försök dricka lite mer kultiverat och i drinkform istället för i hemmagjord groggdito. Byt gärna kläder hyfsat ofta och undvik att använda gåbortskjortan just till att gå bort i. Köp gärna in fler gåbortskjortor och nyttja dessa dagligen. En fräsigt rutig är inne just nu. Ta på dig en sådan även om du kanske känner dig som morfar Rune när han hugger ved.

Dessa ovanstående små enkla tips är lätta att följa. Nu när du känner till hur man simpelt undviker att vara och känna sig som en lantis är det dags för slutprov. Titta på följande lilla klipp nedan: känner du inte igen klippet är du en lantis; känner du igen klippet är du inte en lantis. Kan du nämna vilken film och vad skådespelarna heter är du en äkta cineast och ogillar förhoppningsvis dagens tramsfilmer med överdriven action och gore. Tycker du att melodin som framförs i klippet är klämkäck och har ett "gott gung" är du en tvättäkta lantis bortom räddning, som troligen tycker tidelag är ett trevligt fredagsnöje...



Klippet är från filmen
Deliverance (1972) och melodin som framförs av den inavlade lille pojken är böndernas, lantisarna och bondläpparnas gemensamma signaturmelodi, något som borde vara allmän vetskap och ett givet utlärningsobjekt på alla läroverk i vårt land.

Kommentarer
Postat av: du fick en andra chans...

craaaap craaaap...CRAP! samma visa varje gång. Alldeles för intressanta inlägg.. o grädden på moset är ju att dom är korta med.. inga långa inlägg här inte!

2007-07-05 @ 19:35:42
Postat av: Caniggia

...det är dig det är fel på, inte mig! Läser man och uppskattar den här bloggen är man intelligent, kultiverad, belevad, intelligent, sa jag det?! Om inte... Ja, du kan räkna ut det själv...

2007-07-05 @ 20:53:01
Postat av: joelinho #12

hallå freddovic...
jag kände igen klippet och har precis duschat så tror nog jag klarade lantistesten med bravur hehe...förstår också din tanke med melodin. Det blir tveklöst 2 minuter för felaktig och lantlig klädsel..

2007-07-06 @ 13:54:57
Postat av: johanna

oj, bäst jag hoppar in i duschen med en gång och sköljer av mej lite lantighet!!

Postat av: Caniggia

...ja det är bäst. Lantis vill ingen vara...

2007-07-09 @ 19:55:04
Postat av: Calle

Har en uppväxt och förtid i Småland. Men bor och jobbar sedan åtta år utomlands (europeiska huvudstäder) och känner mig definitivt inte som en lantis när jag om sommaren gör entré på Kvarnholmen. Fast klippet har jag aldrig sett tidigare...

2007-07-11 @ 16:28:10
Postat av: Hilda

Fan! Det ÄR ju en bra lite visa!

2007-07-24 @ 07:28:04
Postat av: Caniggia

Calle: Jag är inte helt säker på att mitt test är helt vattentätt.
Hilda: Eftersom testet är helt vattentätt misstänker jag att du ofta umgås med hundar och leverpastej...

2007-07-24 @ 18:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback