I väntan på svensk sommar: Sydväst

Sydväst. Var blev det av den? Varför använder ingen detta praktiska plagg, för det är plagget, hatten, huvudbonaden vi talar om och inte den expansiva Öresundsregionen. Idag när det regnar går folk ut utan regnkläder och säger: - Nämen, usch och fy vilket ilsket väder det var idag, och blöt blev jag också i mina nya byxor av gabardin. Ja, se håret blev alldeles vått också. 

Så säger folk när det regnar nu förtiden. Förr bar folk sydväst och brydde sig inte om trivialitéter som lite regn och rusk när de glatt strosade till banken. Var tog egentligen sydvästen vägen? Har vinden vänt så det blåser från nordost istället? Kan det vara för att den egentligen inte är speciellt snygg? Eller är det för att majoriteten av alla människor sitter inomhus nuförtiden och blänger surt ut genom rutan, samtidigt som regnet smattrar: - Det här är typiskt den jävla svenska sommaren. Regn, regn, regn.

Så säger folk när det regnar om sommaren. Den svenska sommaren för mig är humlor som surrar, sunnanvinden som lätt fläktar, gassande sol, blodröd kvällshimmel, fågelsång om morgonen efter sena sommarnätter och jordgubbar med mjölk på verandan tiil frukost. Inte något regn.

image61

Sluta och gnäll säger jag. Köp en sydväst istället och gå ut och vänta på att det ska spricka upp till en äkta svensk sommar.

Kommentarer
Postat av: Lasselainen

Inte snygg nog?! Pyttsan, stiligt värre säger jag. Den som du har på bilden får man ju dessutom för en dryg hundring, rena rama kapet.

2007-07-13 @ 14:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback