Du levande


Sju års väntan är alldeles strax över. I sju långa år har vi nu alla fått gått och suktat efter premiären. För en dryg vecka sedan ägde den rum. Givetvis talar jag om Roy Anderssons nya film -- Du levande. Ni som inte känner till den eller Roy Anderssons förra film Sånger från andra våningen bör genast uppdatera er. Svart, djup sämhällskritisk komik när den är som bäst. Jag skulle faktsikt vilja säga att det är en av de allra bästa filmer som någonsin gjorts; i kamp med Pelle erövraren, Utvandrarna & Invandrarna och Shawshank Redemption om att vara överst på tronen.
image40
Alla har garanterat sett något av Roy Andersson utan att kanske ha en blekaste om att det varit gjort just av Roy. Exempelvis de senaste Felix-ketchup-reklamerna med den något buttre mannen i huset, som inte gillar Ketchup utan socker, eller den gamla Falcon Bayerskt-reklamen som i alla fall fick mig att köpa litervis av denna ljuva dryck.
 

Hur som haver är nu väntan över och vi kan alla bänka oss i raderna för att njuta av detta förmodade mästerverk. Jag länkar här till ett smakprov ur filmen som lovar mer än gott, dessutom kan man om man vill se ett litet bakom-filmen-repotage.

Du levande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback