Kroppkakornas lurendrejeri

Här där jag nu bor -- Kalmar -- anses Kroppkakor i princip vara Guds gåva till det finsmakande köket. Faktum är att du läste rätt. Kroppkakor ätes som det vore en festmåltid bortom sans och vett. De serverar det till och med likt varmkorv i pausen på Fredriksskans. Jasså, kanske du säger? Möjligen fullt ovetandes om vad Kroppkakor är? Kroppkakor är helt enkelt ett hopkok av ljug och båg, lite potatis, en massa mjöl och något så fantastikst gott som helrimmat fläsk. Ujdå! Alltihop serveras tillsammans med lingonsylt och en massa grädde i hela östra Småland, Öland, Blekinge och Gotland så lokala varianter kan förekomma.

Ok, jag säger nu inte att det är äckligt med kroppkakor, men det är, ursäkta franskan, fan i mig inte någon kulinarisk läckerhet och det här förbannade vurmandet för Kroppkakor är inte annat än fullständig idioti. Blaffa upp en tallrik och ställ det under näsan på en fransman och se vad han säger. Mest troligt får han kväljningar. Ger mig tusan på att sparsmakade finnar från Rovaniemi skulle rynka på näsan åt detta mischmasch. 

image47

Jag kan förstå om man i det gamla bondesamhället kunde älska kroppkakor, men nu lever vi på 2000-talet och äter inte potatis och saltad fisk vareviga dag. Då som nu är det  enligt min åsikt mest troligt sylten och framförallt grädden som gör det hela så älskat. För vem har inte tagit en slurk ur gräddpaketet ur kylskåpet någon gång bara för att uppleva den underbara smaken?  Men. Som sagt är så lever vi idag i en tid då det rimligtvis borde finnas godare alternativ än mjöl- och potatiskladd att äta till sylten. Våfflor någon?

Kommentarer
Postat av: Foppa

Ställ fram en tallrik flamberade sniglar framför en bondjävel från Öland och jag tror att han rynkar på näsan åt det...

2007-06-14 @ 07:40:25
Postat av: Caniggia

Naturligtvis. Bondjäveln från Öland har ju ytterst tveksamt något sinne för stil och smak då han mest troligt är drängfull och i fullfärd med att försöka utröna huruvida högerfoten i änden på det ena benet verkligen är hans eller inte. Slutsatsen blir således att ölänningar är suputer som icke är att förlita sig på. Jag tror dessutom att du kan ställa kroppkakor under valfri människas näsa på detta vårt klot av jord och de skulle rygga undan. Även de från mörkaste afrika som mestadels lever på majsgröt...

2007-06-14 @ 10:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback