Nationaldag

Jahapp. Då var det Nationaldagen. Grattis får man väl säga. Vissa tycker inte vi ska fira alls. Några har inte någon aning om varför nationaldagen är just den 6:e juni. Andra har inte någon aning om varför vi firar överhuvudtaget, att vi inte ens har något att fira. Pyttsan. Vi har massor att jubla, hylla och fira över.

Ta och läs första versen av den svenska nationalsången och tänk för en gångs skull på vad som verkligen står. Titta sedan på dessa underbart vackra bilder nedan. Skulle inte vi i Sverige ha något att hedra eller högtidlighålla...

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord,
du tysta, du glädjerika sköna!
Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
din sol, din himmel, dina ängder gröna,
din sol, din himmel, dina ängder gröna.


image35image30image31image32
image34image38
image37image39

Vi har mycket att vara stolta över och låt oss jubla och hylla det så det sprids över världen. Låt fler få upp ögonen för vårt land. Låt fler få njuta...

Avslutningsvis tar vi en dikt av Dan Andersson, En midsommarvisa

Jag älskar sommarns vindar och solen tröstar mig,
all markens blommor gläds jag med inunder himmelen.
Små myror, viken undan för min fot uppå den smala stig
vi är så många vandrare som trängas fram på den.

Här vill jag sitta neder på de fallna, vissna barr,
i skuggan vill jag sjunga högt en visa till gitarr.


Fåfänglig är väl mänskans lott på jorden där hon går,
och hennes dagar svinna hän likt röken i en vind.
Hon gläds och bygger bo till dess en kväll vid grinden står
en sorg, en synd och hälsar stramt, då bleknar hennes kind.


Då spela löven ej som förr, ej fågelns sång hon hör,
all världen dansar glädjefull men hon är utanför.


Likt Kain hon blickar emot jord och hör ej Herrens röst
ur åska, storm och blomsters doft och ljumma regnens spel
och det som förr en balsam var för hennes kvalda bröst
gör hennes syn blott mera klar för hennes många fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback