REM-sömn och läs allt för h...

Ok. Jag låg och slötittade på TV för några veckor sedan, sisådär som man gör då man efter en hård arbetsdag slitit i sitt anletes svett. Jag valde då inte att, likt majoriteten av vårt efterblivna folk, se på Dr Phil, Mannen som talar med andar eller gud be vare mig väl valfritt program på MTV. Utan, likt den kunskapstörstande människa jag är, valde jag att slå på SVT 24 som vid tillfället visade en föreläsning som behandlade bland annat morgontrötthet och sömnproblem. Flera har säkerligen vid det här laget redan gäspat en och två gånger på grund av den föga upplyftande läsningen. Hav styrkan att fortsätta ty du kommer nå frälsning. 

Flera av er därute lider säkert av att ni vissa dagar då ni vaknar känner er ungefär som att någon idiot slagit er med en stor, stor säck med bakpotatis medans ni sov. Säkerligen så vaknar antagligen några av er med den känslan vareviga morgon. Tröttsamt skulle man kunna säga. Enligt den härninga föreläsningen som jag då slängde ett öga på så ska en man sova ungefär 7h per natt och en kvinna 8h. Det ska gås till sängs vid regelbundna tider. Detsamma gäller uppvaknandet. Någon gång då och då kan det gå för sig att det bara sovs kanske 5h, men då måste det tas en tupplur någon gång under eftermiddagen, dock inte längre än sisådär 20-30 min.*

Nu kommer vi då till pudelns kärna. Om man vaknar trött som ett såll som är blött eller etter värre så kan det bero på att man helt enkelt rubbat lite på sina rutiner. 10 minuter hit och dit kan ställa till med katastrof. Ponera att du lägger dig cirka 23 och vaknar klockan runt 06 och du känner dig som en säl på de norska isarna. Till kvällen går du och lägger dig samma tid, men ställer fram väckarklockan cirka 20 minuter. Piffpaff och du vaknar pigg som en lärkjävel. Anledningen till detta är att man ska vakna när man sover som lättast; under den så kallade REM-sömnen. Ni vet då man drömmer som bäst om skatter, sjörövare och negresser i bastkjol. Vaknar man när man sover som allra tyngst blir det knas i maskineriet och hela dagen påverkas. Samma sak gäller om man tar en tupplur som är längre än 20-30 minuter, för då hinner man komma in i djupsömnen och man vaknar med huvudet i ett skruvstäd och fötterna gjutna i betong.  Så går man och lägger sig 20 min senare måste man fibbla hit och dit med väckning för att inte riskera att bli en Zombie...

Syfte med detta mästrande och upplysande inlägg är att få min omgivning att få upp ögonen för detta. Jag har nämligen agerat testkanin och gjort djurförsök på mig själv. Det verkar inte bättre än att det fungerar. Tjosan säger jag.

*Då jag inte minns siffrorna fullt ut har jag höftat så smått här och där,  men inte så pass att det går käpprätt åt helvete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback