Ett förbannat ofog

Min tanke var med anledning av nedanstående inlägg att inte skriva något här på ett tag utan låta saker och ting sjunka in. Men. I en värld full av dagdrivare, patrask och annat löst folk är det lögn att försöka sig på det.

Jag har nu, liksom tidigare vid tragiska dödsfall, i trådar på diverse forum sett att många, och då menar jag många, skriver R.I.P. för att hedra och skänka en tanke till den framlidne. R.I.P. Jag talar nu inte om några utrikiska forum med engelska som språk där kanske ett Rest in peace skulle kunna vara på sin plats. Utan nu är det svenska forum och gästböcker med svenska som huvudspråk, där inte bara frasen Rest in peace används utan också dess förkortning R.I.P. och då alltsom oftast utan punkter. 

I mitt tycke är det synnerligen respektlöst och knappast ett sätt man visar omtanke till den framlidne och dennes familj och vänner. Jag anser att det går att likställa med nedanstående dialog mellan två svensktalande ifråga om hänsynslöshet och ringaktning.

- Hej
- Hej
- Min mor avled igår.
- Öh! Far out dude. Rest In Peace, man!

Är det så man agerar då någon har sorg? Uppenbarligen är det väl så. Dessvärre är jag knappast förvånad med tanke på Big Brothers-generationens totala utbredning och med det intelligensbefriade förhållningssättet till världen och människan i stort de bestitter. Så i en värld full av OMG, LOL och AFK anses det väl värdigt och  vördnadsfullt att skriva RIP på internet. Det är väl klart. Vila i frid anses väl mesigt... jävla idioter!


Kommentarer
Postat av: Hilda

Nu gar du for langt tycker jag. Jag skulle inte kanna att det var respektlost om ngn utnyttjade R.I.P. nar jag el ngn anhorig avlidit.

2007-05-27 @ 11:10:33
Postat av: Caniggia

...men jag tycker inte jag går för långt! Jag tycker det är helt förkastligt! Du menar alltså att du också bara skulle kunna säga RIP rakt i ansiktet på någon person som nyligen förlorat någon närstående?! För det blir inte mindre respektlöst för att det sägs på internet.

2007-05-27 @ 15:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback