Motormannan i min backspegel

Idag när jag kom åkandes i maklig takt hem från jobbet, så kom det en sån där typ ni vet som inte har en aning om hur man följer det som kallas för trafikrytm. Jag skulle kunna gå så långt att kalla personen ifråga något av en infantil motorist. Det ska samtidigt sägas att jag är långt ifrån någon superförare när det kommer till att framföra ett motorfordon, men åtminstone är jag själv medveten om mina begränsningar och försöker då att följa de råd som man trots allt fick för en så där 10 år sedan när trafikskolläraren mässade. Vuxet kan tyckas och lite för övermoget pretentiöst och gubbtråkigt, men likväl otroligt klokt. Jag bör givetvis direkt erkänna att jag långt ifrån följer hastighetsbegränsningar, men anser trots det att jag kör relativt genomtänkt.

Vad bilisten pysslade med idag som väckte mitt vrede var att köra upp med fronten så att det enda som syns i min backspegel var dennes nummerplåt. Kan tyckas som en bagatell, framförallt utifall bilisten förbereder omkörning. I detta fall var det inte på det viset. Personen som kör väljer nu att ligga där och låtsas vara någon slags Alain Prost. Då vi når motorvägen och hastighet 110 antar jag att han ska susa förbi och problemet vara ur världen. Icke! Scenariot är oförändrat. Det är snudd på så han penetrerar mitt avgasrör med sin kofångare. Jag väljer därför att öka tempot för att slippa denna dåre. Vägen ligger fri framför mig så inget finns där som hindrar. Efter lite enkelt gasande lyckas jag skaka bort min antagonist-bilist.

Då några minuter passerat smalnar vägen av och blir enfilig med mitträcke och jag noterar att det framför mig är lite av en kö efter en bil med släp. Jag saktar därför ner i god tid och lägger mig på ett välbehövligt avstånd bakom sistvarande bil. I backspegeln ser jag nu automobilkungen. Inget anspråk på att sakta in görs. Istället nyttjas något vad som kan ses som en tvärnit ungefär en halv meter bakom mig. Där ligger han sedan under 10 minuter innan jag svänger av vägen. Vad trodde han? Att han skulle komma fram snabbare? Att jag skulle flytta på mig? Vad hade han att tjäna på att köra i knät på mig? Jag hade lust att tokbromsa och ta en whip-lash bara för se idiotens min när det hela gick fullständigt åt helvete. När jag lämnar vägen noterar jag så dekalen som sitter på bilen:



I bilen satt uppenbarligen en övergödd, orakad man i 60-årsåldern indränkt i alltför mycket eau de cologne och var smått berusad efter den lille stärkande supen han tagit strax efter att hans ragata till frus lilla irriterande hund Snuffan bitit sönder de allra nyaste finbyxorna i gabardin. Trafiksäkerhet ska visst ligga dem varmt om hjärtat har jag hört. Jo, tjena!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback