Svettiga ostfrallor och pengar som flödar?!

Jag har just läst det senaste numret av Offside. Som vanligt en alldeles orgasmisk upplevelse. KFF:s bidrag i tidningen var skrivet, som alltid, på ett smått fantastiskt sätt. Tyvärr sitter jag nu här smått upprörd. Inte på något sätt på grund av texten om Kalmar FF, utan på grund av artikeln "Vägen framåt" om Allsvenskans svaga ekonomi.

I korthet syftar artikeln till att ge en syn på vad det görs i svensk fotboll åt den skrala ekonomin, Allsvenskans bedrövliga rankning och vad för åtgärder som kan tänkas behövas för att få rätsida på problemen. För, med artikeln som utgångspunkt finns det en del att göra. Den svenska fotbollen har missköts alltför länge av blekfeta
muppar i slips med sympatier åt vänster. Allsvenskan håller på att kvävas av sossesverige. När det gäller sjukvård, skola och äldreomsorg kan man säga vad man vill, men när det kommer till fotboll är det bättre att klubbarna själva får bestämma över sitt kapital och minska centralstyrningen från i det här fallet SvFF (och staten i viss mån).

För att fritt citera artikeln så måste den svenska elitfotbollen ta farväl av folkhemmet för att kunna frodas. Elitklubbarna måste profilera sig och hitta en identitet. De måste lära sig marknadsföring från grunden. Kalmar FF är ju ett lysande exempel på hur illa ställt det är i den här frågan. För att växa ytterligare måste det värnas om kapitalet och hur göra för att få det att växa? Exempel som ges är att i länderna Sverige och Portugal bor ungefär lika många, och städerna Göteborg och Porto är lika stora. Människorna i Göteborg är rikare och näringslivet är ekonomiskt starkare, vilket också gäller de båda länderna i stort. FC Porto omsätter trots detta 10% mer än de 14 klubbarna i allsvenskan tillsammans...

Vidare berättas det att privata investerare satsar 1,1 miljarder svenska kronor på en ny toppmodern golfbana i någon liten bonnhåla i mörkaste Småland. En större summa än vad som lagts på svenska fotbollsarenor de senaste 50 åren. Felet som det sägs bero på är att känslan som Allsvenskan förmedlar inte är den rätta. Det finns  ingen anledning att investera i den allsvenska produkten helt enkelt. Vilket kan vara förklaringen till varför sponsorerna snarare heter Voltas kranlyft eller Sodas billackering och buss och inte H&M, Volvo, ABB, SKF eller Ericsson. Volta och Soda känner sig säkerligen ha lite mer gemensamt med kaffe och en svettig ostfralla än marknadscheferna på Volvo.

Samtidigt sitter klubbledarna där på sina feta sossearslen och undrar varför ingen gör något. I sann jantelagsanda sitter de och väntar på att kommunen ska ta tag i exempelvis arenafrågan, eller att SvFF med Herr Lagrell i spetsen ska komma springades med pengar från något halvpissigt sponsoravtal med Svenska Spel, istället för att själva försöka göra något åt saken genom att ragga pengar hos näringslivet och fotbollsintresserade potentiella privata investerare.

Jag har alltid blivit förbannad på svenska spelare som säger att de ska bli proffs trots att de redan är det i praktiken. De arbetar inte som brandmän, brevbärare eller banktjänstemän. De är fotbollsspelare. Nu som först har jag förstått vad de menar. Det är klubbarna som är amatörer... Allsvenskan andas folkrace.


För djupare läsning och mer skrämmande exempel på att svensk fotboll är svårt misskött så rekommenderar jag det senaste numret av
Offside (#3 -07).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback