Den ægte marmelade

Ganska så nyssens åt jag smörgås med lite marmelad på. Det var mums i fullibibblan. Ingefärsmarmelad var det. Smaskens så det förslår. Hela kladdet var inpacketerad i en burk med en något gammaldags design. Den var underbar. Den kändes helt geniun, som om den verkligen var gjord i en liten gårdsbutik långt ut på landet. Något som tilltalade mig än mer var att den var dansk. Jag har ju av någon underlig anledning en viss förkärlek till det danska. Fabriken som gjort den härninga marmeladen var i vart fall Den gamle fabrik och marmeladen ingen annan än Den ægte ingefærsmarmelade. Bara namnet är ju värt ett burkköp och alltihop kändes äkta, som den var gjord med kärlek eller något sådant. Men visst, det är klart de luras. Den är ju säkert full av underliga tillsatser, gifter och annat hemskt. Vad man dock inte kan ta ifrån Den gamle fabrik är ju att den är så underbart god och långt mer sympatisk i förpackningen än allt äckligt amerikaniserat super-puff-crunch-flavour-tjosan i alla tänkbara och otänkbara spyfärger...


Kommentarer
Postat av: Hilda

Ingefärsmarmelad? Låter skumt.

2008-01-30 @ 10:25:30
Postat av: Laila Karin Geitz

Jeg lager min egen marmelade av appelsiner og andre frukter men har ingen oppskrift på Ingefærsmarmelade som er min favoritt. Er det noen som kan sende meg oppskrift vil jeg bli meget glad-



mvh. Laila

2008-09-01 @ 14:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback