Seriernas serie: GI Joe - Action Force

Jahopp. Ni som följer den härninga bloggen slaviskt och beundransvärt nitiskt minns att jag för strax ett år sedan avhandlade ninjor. se här för att bli uppdaterade. Jag tog då upp Snake-eyes. Den störste av alla stora ninjor. Herre på täppan av ninjor liksom. Ninjornas ninja. Vissa fjantar må säga att Storm-shadow är bättre bara för att han kan fånga en armborstpil i luften, men icke! Snake-eyes är och för blir den störste. När jag var lite var jag Snake-eyes. Jag VAR honom alltså. När jag och polarna studsade runt i 8-9 årsåldern laddade med vapen till tänderna, svingandes våra svärd och en och annan rundspark på det, var jag Snake-eys. Jag räddade världen från all ondska. Nån var Quick-kick.

Snake-eyes. GI Joe:s superninja: förälskad i Scarlett och blodsbrorsa med Storm-Shadow. Ständigt kämpades i strider mot Cobras Dr. Mindbender, Baronessan, som ju var förälskad i Destro, samt hela Dreadnocks-klabbet med Zartan i spetsen, och inte att förglömma Cobra Commander som var helt nere i Baronessan och Cobras enväldige ledare. Snake-eyes var dock störst. Alla de andra var slätstrukna figurer i jämförelse. Han hade kunnat besegra hela Cobra själva om han bara inte varit smått handikappad. Killen var ju dessvärre stum, men oj vilken hjälte!



Helt ärligt har det aldrig gjorts något bättre; kommer aldrig göras något bättre heller. GI Joe eller Action Force som det ju kallades här i Europa är skapelsens krona. Om 300 år när mänskligheten hittat botemedel mot cancer, utrotat AIDS och löst världssvälten kommer människorna se tillbaka på de årtusenden som förlöpt och tänka: - GI Joe, fan va' ball. Sååå bra det va'!

Nu ska det dock göras en film på denna mästerverksserie (länk). Jag kommer att se den. Jag kommer längta till den. För om jag nu skulle nörda ner mig fullständigt i något så här i vuxen ålder skulle jag utan att tveka, utan att blinka direkt välja, GI Joe. Risken finns att filmen gör mig besviken, att den inte lever upp till mina skyhöga förväntningar. GI Joe är trots allt skapelsens krona...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback