Lagerbäck

Besvikelsen från igår har inte riktigt lagt sig. Istället har den övergått till någon slags ilska, främst riktat till de med argumenten att Sverige är ett litet land eller att Lagerbäck ju trots allt tagit oss till 5 raka mästerskap. Tittar vi på lite andra länder som är med fotbolls-EM ser vi rätt snabbt att länder med rätt hög internationell klass är ungefär lika stora med avseende på folkmängd: Portugal och Tjeckien räknar in 10 millar. Visst har vi i Sverige hård konkurrens om talangerna från andra sporter, men ett land som Kroatien har inte ens hälften så många invånare, och de är ju trots allt en rätt stor idrottsnation. Den svenska vintern må ställa till det för oss och ge oss en försäsong utan dess like, men å andra sidan är det inte direkt tropiskt klimat i Ryssland. Vi är inget stort land men i mitt tycke är det ett skitargument. Danmark spottar ur sig fotbollsspelare i samma klass som oss, där kanske folk förvisso inte är dumma nog att hålla på med idrotter som tiokamp, ishockey, vollyboll, innebandy, basket. Inte i går jag såg en dansk basketspelare direkt.

Kollar vi sedan på det här klappa-på-huvudet-det-viktigaste-är-att-delta-argumentet som kommer fram då och då när något negativt yttras om Wunderbaum-Lagerbäck*: att Sverige ju faktiskt tagit sig till 5 raka mästerskap, något ingen svensk förbundskapten tidigare mäktat med. Stort så. Det går inte att ta ifrån honom, men synar vi det lite närmare tycker jag allt vi kan tvivla så smått. Ta en titt på kvalgrupperna vi haft genom åren och fundera sedan över vilka spelare vi har haft att tillgå så tycker i vart fall inte jag det är särdeles imponerande -- vår historia till trots. Ljungberg blev trots allt utnämnd till Engelska ligans bästa spelare 2002 och Henke Larsson fick guldskon 2001. Skador har förstört mycket hit och dit, och stolpar har varit i vägen på resan till riktig framgång, men jag tror nog att någon annan än Lasse L lyckats bättre i något av dessa 5 mästerskap.

EM-kval 98/99
Sverige
England
Polen
Bulgarien
Luxembourg

VM-kval 01/02

Sverige
Turkiet
Slovakien
Makedonien
Moldavien
Azerbajdzjan

EM-kval 02/03
Sverige
Lettland
Polen
Ungern
San Marino

VM-kval 04/05
Sverige
Kroatien
Bulgarien
Island
Ungern
Malta

EM-kval 06/07
Sverige
Danmark
Island
Liechtenstein
Nordirland
Spanien
Lettland


Tar vi en titt på de där grupperna tycker jag nog att vi ska ha gått till varenda förbaskade mästerskap, precis som Lasse lyckats med, med tanke på vilka spelare han haft att tillgå under den här perioden. I mitt tycke är det bara den senaste som känns riktigt knivig, men då hjälpte ju en dansk huligan oss. I övrigt är det väl mest bara något enstaka lag i var grupp som utgör ett rejält hot i mina ögon, samt en och annan förlegad stornation. Polen '98 var inte riktigt Polen '08, och definitivt inte Polen '82. Ungern '03 med Lothar vid rodret var trots allt inte rikigt som i fornstora dagar. San Marino, Lettland och Moldavien är väl vad jag vet inte heller de några större fotbollsländer. Nej, Lagerbäck har bara gjort vad han borde. Kul att vi fått vara med om dem kan tyckas, men är vi där, då tycker jag nog vi ska försöka vinna, för det viktigaste är inte att delta, så länge man inte fortfarande myspysar runt på lekis och leker kurragömma.

* Läs föregående inlägg för förklaring.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback