Jag är oslagbar och skjuter från höften

Jaha. Nu är jag sur. Piratlagsförslag comin' up. Bara det gör ju att man suckar tungt, stirrar stint i backen och skakar på huvudet. Känslan man får blir ju inte bättre när en sådan som Niklas Strömstedt går ut och tycker till i en debattartikel i DN. Han hasplar ur sig något om att musiker måste kunna leva på sina musik och annat bjäfs och raljerar om stöld: stöld hit och stöld dit. Det kan ju faktiskt vara så, men nu tokchansar jag, att gemene man är outhärdligt trötta på Niclas Strömstedt. Jag menar inget ont om honom, men har han någonsin varit något annat än en skvalradiomusiker eller fylleskrålsartist, om vi nu inte frågar några rödvinslulliga 40-åriga tanter vill säga. Det kan vara så att ingen vill köpa hans ihopkok av toner...

Humor i det hela är dessutom att Nicklas själv lagt ut en massa stulet material i sin egen blogg, i form av musikvideos och annat. Han försöker tydligen släta över det hela med att säga något i stil med: - Men hey! Hallå?! Liksom -- en musiker måste väl kunna försörja sig på heltid om han vill, va?!

Hur det nu kan vara en ursäkt? Men. Jag vet inte om jag håller med den gode Nichlas. För helt ärligt. När ända in i Bunkeflo blev det en rättighet att försörja sig på musik om man plinkar på en gitarr?! För inte fasen är det för pengarna en musiker lirar, eller?! Jag trodde det var  uppskattningen för det man gjort och musiken i sig som var poängen? Jobb finns det liksom i övrigt, även om det är lite kärvt just nu i Västergötland, men elektriker i Gävle eller så ska nog Niklas kunna knega som, om han tycker att han saknar stash...

Vill folk köpa musiken eller betala för att lyssna på den gör de det. Det är inte direkt så att musikbranschen som helhet blöder. CD-försäljningen må minska men i övrigt pissar det ju in pengar precis som vanligt. Branschen kanske ska sluta måla in sig i ett hörn och istället öppna ögonen för utvecklingen. Piratkopierat har alla alltid gjort. På gamla Agfa-band från LP-skivorna, eller på något slitet Fuji 180-minuters när man hyrt en rulle i Videobutiken. Samma sak då som nu. Skillnaden nu är kanske att det är lite fler som gör det, men då kanske man inte ska försöka trycka ned skivorna i halsen på folk och rent fascistoit skrika: - KÖP! Bättre vore kanske att tänka ut: hur möta "konkurrensen"?

Sedan vet jag inte. Jag har alltid varit lite avogt inställt till det här med att sätta upphovsrätt på en tanke, på ett ord eller ett ljud. Nu kommer det säkert springande en massa slipsnissar i kotlettkalufser och bjäbbar om äganderätt, stöld och annat tjosan. Personligen ser jag det som en aningens annorlunda att knycka en fysisk vara. Men det är klart. Kan bero på att min syn skiljer sig något mot herr Strömstedts när det kommer till om musiker verkligen är ett jobb eller inte.

Men en sak är säker om musikjättarna får som de vill med den här lagen borde en gatumusikant rent krasst kunna få rätten att springa efter folk som inte kastar mynt i gitarrfodralet och drämma gitarren i huvudet på dem...

Kommentarer
Postat av: Hilda

Han vill ju dock jobba som musiker...

2008-11-15 @ 12:06:58
Postat av: Caniggia

Ja. Men min poäng var ju att det knappast kan vara en rättighet i ett samhälle. Jag vill arbeta som navelluddspillare. Betala mig!

2008-12-03 @ 10:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback