Balja

Balja, balja, balja. Jag har fått utså trakasserier på löpande band för att jag inhandlat mig en balja.
- Balja?! frågar folk förvånat.
- Ja, en balja.
- Vadå för balja?!
- En balja. En vanlig balja.
Folk tittar förundrat på mig och fortsätter pressa mig på vad det är för en balja. Jag svarar lakoniskt att det är en helt vanlig jävla bajla. Inga krussiduller. En vanlig balja. Går utmärkt att använda att bada spädbarn i så som Gud skapat dem, eller tvätta kläder i som måste handtvättas. När jag berättar detta för folk stirrar de på mig som om de sålt hjärnan.
- Vadå? Ska du ha barn eller va?
I mitt inre ser jag mig själv slå dem sönder och samman med ett fälgkors som passande nog finns till hands. Jag svarar dock något syrligt att jag tänkt använda den till att illustrera uttrycket far ända in i baljan. Om folk tidigare såg ut som om de sålt hjärnan ser de nu ut som valfritt obsklassande, snusande, vittslödder. Det vill säga: med munnen öppen och de vanligtvis något slutna koögonen vidöppna.

Balja. Jag har en balja. Och frågan är om jag någonsin varit så lycklig över en pryl jag köpt. Va?! Blir det bättre än en balja liksom. Folk som inte förstår kan dra åt h-vete, eller ända in i baljan. Jag tvättar alla mina kläder i den. De som måste handtvättas alltså. Mycket handtvätt har det blivit. Underbart så här med stundande vinter med stickat. Jag ska dock minnas att inte tvätta alla plaggen på samma gång.
 
Mera bruk i baljan boys!

Kommentarer
Postat av: Hilda

Den var fin och väldigt praktisk. Den hade varit ännu finare om den hade haft en cool färg. Typ svart. Eller röd.

2008-11-02 @ 09:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback